Otomotiv sektörünün en büyük veri ve ikinci el fiyatlandırma şirketi Cardata’nın Genel Müdürü Hüsamettin Yalçın, güncel veriler ışığında sıfır ve ikinci el araç pazarını değerlendirdi. Otomotivde son 2 seneye damgasını vuran çip krizinin etkileri tam olarak bitmeden sektörün son 7-8 aydır da lojistik, hammadde ve enerji krizi gibi farklı sorunlarla mücadele etmek zorunda kaldığına dikkat çeken Yalçın, “Daha önceden pandemiyle birlikte doğan bir çip krizini yaşarken, bugün geldiğimiz noktada tüm dünya lojistik, hammadde ve enerji gibi farklı sorunlarla boğuşuyor. Tabii ki otomotiv sektörü de bundan nasibini alıyor. Bu sorunlarda üretim maliyetlerinin yükselmesiyle araç fiyatlarında da global anlamda artış yaşanıyor. Yakın zamanda da bu 4 sorunlu konu hakkında bir iyileşme olmasını beklemiyoruz. Zaten hali hazırda Ocak-Eylül 2022 döneminde 0 km araç fiyatlarındaki artış tam olarak %50’ye yükseldi. Dolayısıyla 0 km araç fiyatları ister istemez maliyetlerin artmasından ötürü yükselmeye daha da devam edecek. Bu sadece Türkiye’ye has bir durum değil. Globalde de olacağı için Türkiye de bundan payına düşeni alacak” dedi. Eylül-Ekim döneminde markadan markaya değişse de genel olarak %10 oranında tedarikte pozitif birtakım gelişmelerin olduğuna dikkat çeken Cardata Genel Müdürü Yalçın, “Araç bulunurluğunun kısmen artmasını tüketiciler fırsat olarak değerlendirmeli. Yeni bir araç düşünenlere kararlarını ertelemeden mevcut fiyat seviyelerinden hızla gerçekleştirmelerini öneriyoruz” dedi.
Güncel veriler ışığında pazarı değerlendiren, otomotiv sektörünün en büyük veri ve ikinci el fiyatlandırma şirketi Cardata’nın Genel Müdürü Hüsamettin Yalçın, otomotivde son 2 seneye damgasını vuran çip krizinin etkileri tam olarak bitmeden sektörün son 7-8 aydır da lojistik, hammadde ve enerji krizi gibi farklı sorunlarla mücadele etmek zorunda kaldığına dikkat çekti. Tüm bu sorunların araç üretim maliyetlerine doğrudan etki etmesiyle araç fiyatlarında global bir artışa neden olduğuna dikkat çeken Yalçın, “Daha önceden sadece pandemiyle birlikte doğan bir çip krizini yaşarken, bugün geldiğimiz noktada tüm dünya lojistik, hammadde ve enerji gibi farklı sorunlarla boğuşuyor. Tabii ki otomotiv sektörü de bundan nasibini alıyor. Bu sorunlarda üretim maliyetlerinin yükselmesiyle araç fiyatlarında da global anlamda artış yaşanıyor. Yakın zamanda da bu 4 sorunlu konu hakkında bir iyileşme olmasını beklemiyoruz. Zaten hali hazırda Ocak-Eylül 2022 döneminde 0 km araç fiyatlarındaki artış tam olarak %50’ye yükseldi. Dolayısıyla 0 km araç fiyatları ister istemez maliyetlerin artmasından ötürü yükselmeye daha da devam edecek. Bu sadece Türkiye’ye has bir durum değil. Globalde de olacağı için Türkiye de bundan payına düşeni alacak” açıklamasında bulundu. Mobilite ihtiyacı olan tüketicilerin imkanları doğrultusunda hızla satın alma süreçlerini tamamlamalarının kendileri için kazançlı olacağını ifade eden Yalçın, “Eylül-Ekim döneminde markadan markaya değişse de genel olarak %10 oranında tedarikte pozitif birtakım gelişmeler gözlemliyoruz. Araç bulunurluğunun kısmen artmasını tüketiciler fırsat olarak değerlendirmeli. Yeni bir araç düşünenlere kararlarını ertelemeden mevcut fiyat seviyelerinden hızla gerçekleştirmelerini öneriyoruz” dedi. Artan 0 km araç fiyatlarının karşısında ÖTV’de matrah güncellemesinin zorunlu ve zaruri hale geldiğini belirten Yalçın, “Eylül ayı içerisinde bir matrah güncellemesi mutlaka bekliyoruz çünkü ÖTV baremlerinde %80’in altındaki dilimlerde satılacak araç kalmadı” yorumunda bulundu.
2. elde hem durgunluk hem de fiyatlarda düşüş bir arada!
Yaz aylarını durgun geçiren ikinci el sektörünün ise; umudunun okulların açılma süreci ve şehre dönüş akımı olduğunu belirten Yalçın, bu durgun geçen süreçte küçük-kompakt segment sınıftaki araçların fiyatlarının %6’ya varan oranda düştüğüne dikkat çekti. Yalçın, “6.000 km-6 ay uygulaması sebebiyle 2. elde fiyatların bir miktar gerilediğini görüyoruz. Çünkü 15 Eylül’e kadar alım-satım işi yapan firmalar ellerindeki araçları satmaya çalışıyorlar. Düşen bir piyasada ellerindeki araçları satmak için fiyatları belli bir oranda geri çekiyorlar” dedi. Bu düşüşün Eylül ayında en fazla %1-2 oranında daha artabileceğini belirten Cardata Genel Müdürü, bu düşüşlerin satın alım için dönemsel bir fırsat yarattığına da dikkat çekti. Bir yandan ikinci el araç sektöründe durgunluğun devam ettiğine de dikkat çeken Yalçın, bu göreceli olarak fiyatlardaki dönemsel gerilemeyi, finansman zorluklarını aşabildikleri takdirde tüketicilerin ihtiyaçları doğrultusunda değerlendirip alım yapmalarının kendileri için avantaj yaratabileceğine vurgu yaptı. 2. el pazarında durgunluğun ana nedenlerinden ilkinin, artan sahip olma maliyeti olduğunun altını çizen Yalçın, “Acil mobilite ihtiyacı olmasına rağmen kimi tüketiciler alımlarını erteliyor veya iptal ediyorlar. Çünkü 2. el bir araç olsa da yakıt, servis, bakım, yedek parça, kasko, zorunlu trafik sigortası, lastik gibi unsurları üst üste koyduklarında, artan sahiplik maliyetlerinden dolayı da satın alma kararlarını ertelediklerini görüyoruz” dedi.